0
MEDAN | GLOBAL SUMUT - Provinsi Sumatera Utara dan Kerajaan Negeri Melaka Malaysia merupakan salah satu kekuatan besar yang memiliki potensi luar biasa Asia dalam berbagai aspek percaturan antar bangsa di manacanegara ke depan .

Yang Di-Pertua Negeri Melaka Tuan Yang Terutama Tun Datuk Seri Utama Mohd Khalil Bin Yaakob dan Ketua Menteri Melaka YAB Datuk Seri Muhammad Ali Rustam mengisyaratkan itu saat menerima kunjungan Plt Gubernur Sumut (Gubsu) H Gatot Pujo Nugroho ST di Dewan Seri Negeri Ayer Keroh Melaka, Sabtu (13/10/2012).

Dalam kunjungan atas undangan negeri jiran ini, Raja Melaka yang disebut sebagai Yang Di-Pertua Negeri menganugerahkan Darjah Gemilang Seri Melaka (DGSM) yang merupakan Kebesaran atau penghargaan tingkat tinggi kepada Plt Gubsu H Gatot Pujo Nugroho ST sehingga berhak menyandang gelar Datuk Seri dan Ny Hj Sutias Handayani Gatot Pujo Nugroho digelar Datin Seri.

Penganugerahan dilaksanakan dalam prosesi upacara resmi kerajaan yang disebut Istiadat Penganugerahan yang diawali Doa ke hadirat Allah SWT dan laporan prosesi adat sehingga Raja didampingi Pemuka Agama dan Pengetua Adat.

Acara ini serangkaian HUT ke-74 Yang Di-Pertua Negeri Melaka Tuan Yang Terutama Tun Datuk Seri Utama Mohd Khalil Bin Yaakob didampingi YA Bhg Toh Puan Datuk Seri Utama Dato' Zurina Bte Kassim , disaksikan Ketua Menteri, Timbalan Ketua Menteri, Speaker Dewan, setia usaha dan para Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Melaka dan para petinggi kerajaan lainnya.

“Insya Allah dengan darjah kepada Tuan Yang Terutama (TYT) Datuk Seri Haji Gatot Pujo Nugroho hubungan Sumatera Utara dan Melaka semakin mesra dan harmoni,” tutur Tuan Yang Terutama Yang Di-Pertua Negeri Melaka Tun Datuk Seri Utama Mohd Khalil Bin Yaakob.

Pada Istiadat ini Plt Gubsu dan Ny Hj Sutias Handayani hadir bersama Sekdaprovsu dan Ny Hj Nurdin Lubis serta sejumlah pimpinan satuan kerja perangkat daerah (SKPD) terkait dan para tokoh adat dan budaya Sumut diantaranya Sekjen Melayu Baru Indonesia (MABIN) Pusat H Sjarifuddin Siba dan Ketua Biro Belia Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI) se-Dunia Said Aldi Al Idrus.

Pada Istiadat kali ini Raja Melaka menganugerahkan Darjah Gemilang Seri Melaka bergelar Datuk Seri kepada seorang yakni Plt Gubsu, Darjah Cemerlang Seri Melaka bergelar Datuk Wira kepada 6 orang diantaranya Kepala Kepolisian Kerajaan Malaysia YBHG Tan Sri Dato' Seri Haji Ismail Bin Haji Omar, Darjah Mulia Seri Melaka bergelar Datuk kepada 6 orang serta sejumlah Darjah, Tauliah, Bintang dan Pingat Kebesaran Negeri Melaka lainnya.

Darjah Gemilang Seri Melaka yang diterima Plt Gubsu diberikan Kerajaan Negeri Melaka kepada orang perseorangan yang dinilai memberikan perkhidmatan cemerlang kepada Negeri Melaka serta mempunyai taraf kedudukan yang tinggi.

Khusus Plt Gubsu dinilai besarnya komitmen Pemerintah Provinsi Sumatera Utara (Pemprovsu) mempererat hubungan dengan Kerajaan Negeri Malaka, Malaysia, sebagai negara serumpun mendapat apresiasi tinggi dari kerajaan negeri negara tetangga ini, antara lain melalui Dunia Melayu Dunia Islam dan telah ditandatanganinya Letter of Intent (LoI) Provinsi Kembar Sumut dan Negeri Melaka.

"Alhamdulillah, atas komitmen itu Plt Gubsu Bapak H Gatot Pujo Nugroho ST menerima penghargaan tertinggi Darjah Gemilang Seri Melaka," ujar Sekdaprovsu H Nurdin Lubis SH MM.

Usai upacara penganugerahan, Plt Gubsu dan Ny Hj Sutias mengulosi Yang Di-Pertua Negeri Melaka Tuan Yang Terutama Tun Datuk Seri Utama Mohd Khalil Bin Yaakob beserta ibu serta Ketua Menteri Melaka YAB Datuk Seri Muhammad Ali Rustam beserta ibu serta memberika bingkisan serta Plakat Pemprovsu. Siangnya Plt Gubsu beserta rombongan dijamu oleh Yang Di-Pertua Negeri Melaka .

Plt Gubsu H Gatot Pujo Nugroho ST mengucapkan syukur dan terima kasih atas penganugerahan ini. "Ini mempertegaskan komitmen kita dalam kerjasama IMT-GT, DMDI dan LoI Provinsi Kembar. Ini memberi semangat bagi kita untuk lebih meningkatkan kerjasama ekonomi, sosial, budaya dan lainnya," ujarnya.

Lebih lanjut YAB Datuk Seri Muhammad Ali Rustam mengemukan apabila bersinerji dan masing-masing pihak lebih berkomitmen meningkatkan hubungan kekerabatan secara lebih harmonis, produktif dan sinerjitas maka Sumut dan Melaka akan lebih kuat di Asean bahkan Asia.

"Ini karena Indonesia dan Malaysia memang merupakan dua negara terdepan dalam Asean dan memegang peranan lebih besar. Untuk itu Sumut dan Melaka harus lebih menumbuhkembangkan segenap potensi secara terpadu," ujarnya.

YAB Datuk Seri Muhammad Ali Rustam berpesan kepada masyarakat Sumut lebih giat bersekolah dan menggiatkan pendidikan agar mampu mengambil peran lebih besar ke depan dalam memberdayakan sinerjitas potensi tersebut.

Ketua Menteri optimis sinerjitas hubungan Melaka dan Sumut akan memberikan keuntungan luar biasa bagi kemajuan di segala bidang yang muaranya lebih menyejahterakan masyarakat kedua wilayah, mengingat potensi Sumut yang cukup besar dan potensi Melaka akan sangat kuat jika bergerak bersama-sama dalam era global.

Beliau juga mengisyaratkan kinerja pembangunan Pemprovsu sangat sejalan dan sinerji dengan “Teras Pembangunan” Negeri Melaka yang sedang digencarkan pihaknya yaitu Perkasakan Rakyat, Perkuasakan Rakyat dan Perkayakan Rakyat.

“Pertumbuhan ekonomi tidak bermakna sekiranya tidak dapat menfaatkan rakyat. Itulah sebabnya pentadbiran kerajaan negeri ingin menjadi sebuah kerajaan yang berjiwa rakyat berteraskan kemakmuran,” ujarnya seraya mengisyaratkan kepemimpinan merakyat sangat prospektif bersinerji saling menguntungkan menjadi kekuatan Asia .

Dalam orasinya pada Istiadat Penganugerahan ini Ketua Menteri memaparkan beberapa prasyarat penting memberhasilkan transformasi ekonomi sealiran dengan trend globalisasi yaitu pemerintahan berjiwa rakyat, pembangunan modal insan cemerlang menjadi aset asas, penjenamaan (branding), integriti dan akuntabiliti serta kedaulatan undang-undang.

Posting Komentar

Top